PROBLEM A ROZWIĄZANIE – CO MOGĘ ZROBIĆ ZANIM PRZYJDĘ NA TERAPIĘ?

Published in blog
by Magdalena Łabędź
Comments are off for this post.

„Wiem w jakim miejscu nie chcę być, ale nie wiem gdzie chcę być zamiast tego.”

„Wiem co mi nie wychodzi, ale to nie sprawia, że wiem co robić innego.”

„Mam podejrzenia co do tego z czego wynika problem, ale nie wiem czego potrzebuję do zmiany.”

Gdyby klienci potrafili nazywać błędy, jakie popełniają podczas prób rozwiązania swojego problemu, to powiedzieli by o nich zapewne podobnymi słowami. Większość osób, która trafia na konsultacje, a następnie terapię lub inną formę wsparcia, ma już za sobą co najmniej kilka prób naprawy sytuacji. A zatem istnieje pewne prawdopodobieństwo, że i Ty zgłosisz się po pomoc dopiero wtedy, gdy inne drogi zawiodą. Zanim skierujesz swoje kroki do gabinetu terapeuty możesz samodzielnie działać na rzecz zmiany. W tym celu przyjrzyj się 3em poniższym kwestiom.

Czy do tej pory to na czym skupiłeś/aś swoją uwagę to to miejsce lub ta sytuacja, w której tak bardzo nie chcesz być? Zapewne tak, ponieważ najprawdopodobniej ciąży Ci ona coraz bardziej, być może nie daje spać i utrudnia codzienne funkcjonowanie. Jeśli sytuacja, której doświadczasz jest dla Ciebie trudna, to naturalne może być, że stoisz w miejscu twierdząc, że nie chcesz tu stać.

Zamiast gorączkowo koncentrować się na tym czego nie chcesz zastanów się w jakim innym miejscu wolałabyś/wolałbyś być. Odpowiedz sobie na jedno pytanie: co będzie w moim życiu, kiedy problem zniknie? W ten sposób przeniesiesz swoją uwagę na cel, a właśnie to jest wielu osobom potrzebne by przestać tkwić w miejscu, w którym nie chcą dłużej trwać.

Czy do tej pory poświęcałaś/eś czas na analizowanie swoich porażek? Jeżeli tak właśnie było, to najpewniej wiesz już jakie popełniałeś/aś błędy. Warto nie kończyć swoich analiz na tym etapie. Pójdź o krok dalej i zapytaj sam/a siebie- skoro te konkretne działania okazały się błędne, to co warto abym robił/a innego? Która z dotychczasowych rzeczy działała i mogłabym/mógłbym znów z niej skorzystać? Czego jeszcze nie próbowałam/em z rzeczy, co do których mam choćby przeczucie, że mogą zadziałać?

Zamiast kręcić się w kółko działając nieskutecznie lub analizując błędy wróć do tego, co sprawdzało się dotychczas lub spróbuj czegoś nowego.

Czy do tej pory zajmowałaś/eś się dociekaniem przyczyny problemu? Wiele osób ma do tego tendencję, bo kieruje nami chęć poznania i zrozumienia. Niestety nie zawsze udaje się znaleźć źródła problemu. Ponadto większość z nich, nawet jeśli udałoby się je zlokalizować, jest nie do zmiany. Psychologia uczy nas, że w toku życia kształtują nas różne czynniki, a oddziaływanie wielu z nich jest nieodwracalne.

Możesz zatem zaprzestać tej syzyfowej pracy, a poświęcić się temu, co bardziej produktywne. Zastanów się czym chcesz się kierować obierając dla siebie nową ścieżkę. Wykorzystaj wiedzę na swój temat by stworzyć dla siebie wzór do budowania rozwiązań- co jest dla Ciebie ważne? jakie masz potrzeby? co masz w sobie takiego, co może okazać się pomocne?

Przejście tych 3ech etapów może stanowić dla Ciebie kroki milowe pomiędzy problemem a rozwiązaniami. Ta droga nie musi być długa, ale to jaką ścieżkę wybierzesz zależy od Ciebie.

problem a rozwiązania

Share this article

Comments are closed.